Itsensäkin voi yllättää.

Niin pääsi käymään. Tuli ihmeellinen päähänpisto kun olin hiihtämässä lumipallometsässä viime sunnuntaina. Luonto oli uskomattoman kaunis. Mietin siinä sivaltaessani, voiko pisto olla minun ajatuksen juoksuani vai johtuiko saamani energia upeasta auringonpaisteesta hyisevässä pakkasessa. 

 

 

 Osuikohan minuun lumipallo? Päähänpistoni koski nimittäin siivoamista. Yleensä minulle käy niin, että arkena kotiin ajellessa päätän alkaa siivota kun pääsen kotiin. Mutta yleisemmin minulle käy kylläkin niin, että unohdan tuon ajatuksen heti kotikynnyksen ylitettyäni. Miten se voikaan olla mahdollista? Olen ehdottomasti sitä mieltä, että viikonloppuna ei meillä saa siivota. Ja nyt päätin siivota pari arkista lomapäivääni.

Vai onkohan syynä ämmäjärkke? Olen nimittäin viime päivinä nauranut vedet silmissä kun olen lukenut Heli Laaksosen kirjaa "Pursu". "Ämmäjärkke! Kui nii rumal sanal voiki ol nii nätti ja näpsäkkä tarkotus?"

 

 

Lumipallo tai ämmäjärkke. Oli miten oli. Tässä on tullut leikittyä suursiivousyksikön yksityisyrittäjää. Olen puunannut puhtaaksi 23 monenkorkuista hirsiseinää, jynssännyt kontallaan lattiat ja rappuset, ja ennen tuota kaikkea tyhjentänyt huoneet yksitellen kaikesta irtotavarasta ja huonekaluista ja taikonut samat tavarat pölyttömiksi ennen huoneeseen palauttamista.

Yrittäjähän ei ole yrittäjä. Yrittäjä on tekijä. En minäkään vain pik.kuisen kokeillut, miltä siivoaminen tuntuu. En yrittänyt siivota vaan siivosin ihan oikeasti. Nyt 11 tunnin "yrittämisen" jälkeen kroppaa kolottaa ja sormet ja varpaatkin on hellinä. Tunnissa tuli enemmän hiki kuin neljän vartin jumpassa. Mutta tuli myös mielettömän hyvä olo. Minä tein sen.

Pidin huolen tankkauksesta, koska en malttanut lähteä mihinkään työmaaruokalaan. Juomavettä meni litratolkulla. Siivousvesistä puhumattakaan.

Aamupuuro omatekoisella saskatuuni-vadelmamarmeladilla:

 

 

 

Porsaan maksaa:

 

 

Ruisleipää terästettynä banaanisiivuilla:

 

 

 Saunomisen jälkeen on lupa rojahtaa nojatuoliin ja käydä käsiksi kanankoipiin. Taas on nälkä.

 

 

Tekeillä Kananeito Hulmuhelma kirjasta Unileluja, pehmoeläimiä & nukkeja, 60 virkkaus- ja neulemallia.